Siiru Fil Ardh Fan Zhuru : Indonesia Siri 1
Pendahuluan
Bismillah. Alhamdulillah, dengan izin Allah
S.W.T, ambo berkesempatan ke negara
kepulauan terbesar di dunia, Indonesia pada Julai 2009 yang lepas, yang
merupakan lawatan ketiga ambo ke negara
asing selepas bumi Tanah Thai (Thailand) dan negera yang terkenal dengan
jolokan 'Negara bawah paras laut', Belanda. Dengan lebih kurang 17,508 buah pulau, Indonesia juga disebut sebagai Nusantara (Kepulauan
Antara) yang terletak di antara
tanah besar Asia Tenggara dan Australia dan
antara Lautan Hindi dan Lautan Pasifik.
Indonesia bersempadankan Malaysia di
Pulau Borneo, Papua New Guinea di
Pulau Papua, dan Timor Leste di
Pulau Timor. Negara jiran lain termasuklah Singapura, Filipina,
Australia dan wilayah India Kepulauan
Andaman dan Nicobar. Ibu negara dan
pusat pentadbiran Indonesia ialah Jakarta. Ambo ke sana kali ini untuk mengikuti bengkel
Latihan Sistem Jaminan Halal di peringkat antarabangsa yang dianjurkan oleh Lembaga
Pengawasan Makanan. Obatan dan Kosmetika Majlis Ulama Indonesia (LPPOM- MUI). Perjalanan ambo ke sana bersama Pengarah
syarikat ambo (ambo bekerja di syarikat tersebut sehingga Januari 2012).
Sorotan ringkas Sejarah
Menyentuh
sedikit sejarah Indonesia, ianya tidak terlepas daripada kaitan dengan sejarah
tanah tumpah kelahiran ambo, iaitu Kelantan Darul Naim, salah sebuah negeri di
Pantai Timur Malaysia. Di bawah pengaruh agama Hindu dan Buddha, beberapa kerajaan terbentuk
di pulau Sumatera dan Jawa pernah mencapai kejayaannya dengan wilayah meliputi
negara Malaysia dan
pulau Mindanao semasa Majapahit sejak abad ke-7 hingga abad ke-14.
Kelantan
mempunyai sejarah yang lama dan tua, tidak dinafikan negeri-negeri lain
mempunyai sejarah yang panjang dan juga rumit.
Antara dapatan dari para pengkaji Sejarah, Kelantan adalah sebuah
negeri yang berkembang dan runtuh beberapa kali dalam sejarah dan sejak
dari zaman purba lagi ia menjadi sebuah pusat pentadbiran oleh empayar besar
ketika itu. Namun, kesan tinggalan empayar-empayar ini telah musnah akibat
bencana alam dan juga serangan dari negara musuh kerana itu berlakunya
kesilapan pada para pengkajinya. Sekurang-kurangnya, 7 zaman yang berkisar di Kelantan iaitu:
1.
Zaman Empayar Jawadwipa
2.
Zaman Empayar Sriwijaya
3.
Zaman Empayar Sampugita
4.
Zaman Empayar Jawaka-Malayur
5.
Zaman Empayar Majapahit
6.
Zaman Negara Patani
7.
Zaman Kelantan Merdeka
Tahukah kita bahawa ribuan tahun dahulu dikatakan
Kelantan bernama “Medang Kamulan”
sama erti dengan “Medang Permulaan” yang membawa maksud “Teras (kayu)
medang”. Pada abad pertama masihi, muncul tokoh yang penting iaitu Raja Medang
Gana bergelar Sri Kripawarman atau disebut juga sebagai Wan
Pa yang telah menjadi pengasas keluarga DiRaja Kelantan yang
paling lama dalam sejarah dengan berterusan hingga awal abad ke-17. Wan Pa adalah seorang pemerintah yang
hebat dan telah berjaya menakluk seluruh
negara dalam semenanjung serta menggelarkan bangsa yang mendiaminya dengan
nama Jawa dan memberi nama tanah semenanjung menurut nama
bangsa itu sebagai Jawadwipa atau Yawadwipa yang
bererti Kawasan Jawa atau Tanah Jawa. Nama ini terpakai untuk
seluruh Asia Tenggara kerana Wan Pa telah menakluk seluruh Nusantara dan ianya
kekal untuk beberapa abad. Kini nama ini hanya dipakai oleh Pulau Jawa sahaja. Kelantan Purba juga dikenali dengan gelaran Jawa Kotti yang bermaksud ‘Titik Jawa’.
Dalam kurun
ke-13, Empayar Chermin atau Kerajaan Chermin
Jeddah bermula apabila pewaris empayar Malayur, Raja Sangtawal Sakrantaka,
memindahkan pusat pemerintahannya daripada
Ligor ke Kelantan selepas serangan Siam yang menyebabkan tertawannya
Singgora pada tahun 1295. Kemaraan tentera Siam pada zaman Raja Bharubhasa, anak Raja Sangtawal Sakrantaka telah menyebabkan baginda terpaksa memindahkan
pusat pemerintahannya ke kawasan baru yang bernama Bukit Panau, Kelantan. Kawasan baru ini dinamakan sebagai Jeddah.
Kerajaan Chermin akhirnya berjaya menumpaskan
kemaraan tentera Siam dengan bantuan Majapahit. Sehubungan dengan itu, Majapahit seterusnya
telah mengisytiharkan Jeddah sebagai ibukota Majapahit Barat (di Tanah Melayu) dengan kepulauan Jawa dikenali
sebagai Majapahit Timur.
Kerajaan Majapahit merupakan sebuah kerajaan yang berpengkalan
di Kepulauan Jawa, Indonesia, yang berkembang pesat selepas tersungkurnya
Kerajaan Melayu Srivijaya. Bermula dengan pemerintahan Raden Wijaya pada tahun
1293, Kerajaan Majapahit mengecap zaman
kegemilangannya dibawah pemerintahan Hayam Wuruk pada tahun 1350 sehingga tahun
1389 masehi sehinggalah kerajaan tersebut tersungkur pada sekitar tahun
1527 akibat daripada rempuhan Kerajaan Islam Demak yang sedang meluaskan
jajahan pada waktu itu.
Berbalik kepada Yawakotti,
terdapat pengkaji berpendapat, mungkin
terdapatnya migrasi dari Kelantan ke Jawa atau dari Jawa ke Kelantan
sewaktu kewujudan empayar Majapahit 2 maka tidak hairanlah kenapa Kelantan
boleh dikenali sebagai ‘Titik Jawa’ sekiranya
kita melihat kepada persamaan budaya
diantara Kelantan dan Jawa. Kebanyakan permainan rakyat di Jawa turut
dimainkan di Kelantan. Ambil sahaja contoh wayang
kulit dan pemakaian batik.
Kota Bogor
Haluan kami menghala ke
Barat Pulau Jawa, iaitu Kota Bogor yang terletak 54 km sebelah selatan Jakarta. Kami bertolak pada pukul 1.20 petang (waktu
Malaysia) dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang dan
tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Sokarno-Hatta, Jakarta pada jam 2.30
petang (waktu Indonesia). Setibanya di lapangan terbang, kami telah dijemput
oleh pihak sekretariat pada jam 3.00 petang yang diwakili oleh Pegawai
LPPOM-MUI dan tiba di Bogor pada jam 5.00 petang.
Kota Bogor adalah sebuah kota di Wilayah Jawa Barat, Indonesia. Kota ini berada di tengah-tengah Wilayah Kabupaten2 Bogor.
Keluasannya ialah 21,56 km², dan jumlah penduduknya 834,000 orang (2003). Bogor
terkenal dengan gelaran Kota Hujan,
kerana menerima tadahan hujan yang sangat tinggi. Kota Bogor mempunyai
6 kecamatan3, yang dibahagi kepada 31 kelurahan4 dan 37 desa.
Sejak sekian lama, Bogor dijadikan pusat pendidikan dan penelitian
pertanian nasional. Disinilah, pelbagai lembaga dan balai-balai penelitian
pertanian nasional didirikan. Institut
Pertanian Bogor (IPB) yang telah ditubuhkan sejak awal abad ke-20 telah
mengharumkan nama Bogor hingga ke luar negara.
Kota Bogor mempunyai keluasan wilayah 118,5 km² dan mengalir beberapa sungai yang permukaan airnya jauh di bawah permukaan dataran, iaitu: Ci5 Liwung, Ci Sadane, Ci Pakancilan, Ci Depit, Ci Parigi, dan Ci Balok. Topografi yang sedemikian menjadikan Kota Bogor secara semulajadi bebas daripada bahaya banjir.
Kota Bogor bersempadan dengan kecamatan-kecamatan dari Kabupaten Bogor sebagai mana berikut:
Utara : Kecamatan Sukaraja, Bojonggede,
dan Kemang
Timur : Kecamatan Sukaraja dan Ciawi
Selatan: Kecamatan Cijeruk dan Caringin
Barat : Kecamatan Kemang dan Dramaga
Kota Bogor mempunyai ketinggian dari permukaan laut pada minima 190m dan maksima 330m disebut Kota Hujan dengan keadaan cuaca dan udara yang sejuk dengan suhu udara secara purata setiap bulan adalah 26°C dan kelembaban udaranya lebih kurang 70%. Suhu terendah di Bogor adalah 21.8°C, yang kerap berlaku pada bulan Disember dan Januari. Arah mata angin waktu-waktu ini dipengaruhi oleh angin monsun. Bulan Mei sehingga Mac dipengaruhi angin Monsun Barat dengan arah mata angin 6% terhadap arah Barat.
Dari aspek sejarah, Bogor dikenalpasti sebagai
tempat berdirinya kerajaan pertama yang dikenali di Indonesia sebagai Kerajaan
Hindu Tarumanegara di abad ke-5. Kemudian, beberapa kerajaan lain juga
memilih untuk bermukim ditempat yang sama kerana daerah pergunungannya yang
tinggi membuatkan lokasi ini mudah untuk dijadikan pusat pertahanan daripada
ancaman serangan di samping pada masa yang sama adalah daerah yang
subur.
Di antara prasasti-prasasti yang ditemukan di Bogor
adalah tentang kerajaan-kerajaan yang silam, salah satu prasasti tahun 1533,
menceritakan kekuasaan Raja Prabu Surawasesa dari Kerajaan Pajajaran,
salah satu kerajaan yang paling berpengaruh di pulau Jawa.
Pada tahun 1744, Gabenor Jeneral Gustaaf Willem baron van Imhoff terpesona dengan kedamaian sebuah kampung kecil di Bogor (Kampung Baru), sebuah wilayah bekas Kerajaan Pajajaran yang terletak di hulu Batavia (Betawi). Van Imhoff mempunyai perancangan untuk membangunkan wilayah tersebut sebagai daerah pertanian dan tempat peristirahatan bagi Gabenor Jeneral.
Setahun kemudian, pada tahun 1745, Van Imhoff menggabungkan 9 daerah (Cisarua, Pondok Gede, Ciawi, Ciomas, Cijeruk, Sindang Barang, Balubur, Dramaga dan Kampung Baru) ke dalam satu pemerintahan yang disebut Regentschap Kampung Baru Buitenzorg. Di kawasan itu, Van Imhoff kemudian membina sebuah Istana Gabenor Jeneral. Dalam perkembangan berikutnya, nama Buitenzorg dipakai untuk menunjuk wilayah Puncak, Telaga Warna, Megamendung, Ciliwung, Muara Cihideung, Puncak Gunung Salak, dan Puncak Gunung Gede.
Sebagai sebuah stesyen yang berlokasi di bukit yang penting pada masa penjajahan Belanda, kota Bogor pada abad ini berkembang sebagai daerah yang terdiri dari Kebun Raya Bogor dan Istana Bogor. Pusat-pusat perniagaan mulai tumbuh di sekitarnya. Nama Bogor diambil dari salah satu spesies pokok palma. Dari kota ini dapat dilihat Gunung Salak, Gunung Pangrango dan Gunung Gede.
Perjalanan
Perguruan
Hari 1
Makan malam telah diadakan di perkarangan kediaman rasmi Gabenor Kota Bogor, yang dihadiri oleh VIP seperti Penolong Gabenor Kota Bogor (mewakili Gabenor yang tidak dapat hadir bersama kerana urusan di Jakarta), bekas Pengarah LPPOM-MUI yang pertama, para peserta latihan dari badan-badan pensijilan antarabangsa dan pihak industri. Para jemputan telah dipersembahkan dengan tarian dan muzik tradisi sunda pada acara tersebut selain ucapan aluan daripada Penolong Gabenor Kota Bogor dan Pengarah Eksekutif LPPOM-MUI, Dr Ir Muhamad Nadratuzzaman Hosen serta penyampaian cenderamata kepada wakil-wakil negara sehinggalah majlis berakhir pada pukul 9.30 malam.
Hari 2
Seawal jam 7.30 pagi, kami telah bertolak ke
tempat latihan di Pusat Konvensyen Antarabangsa IPB dan merupakan peserta yang
terawal yang tiba di sana. Setelah
membuat pendaftaran dan pembayaran hotel, kami telah beramah mesra dengan
pegawai-pegawai LPPOM-MUI dan beberapa peserta lain sementara menunggu acara
bermula pada pukul 9.00 pagi.
Perasmian pada pagi tersebut disempurnakan oleh ahli Lembaga Pusat MUI, Kiyai Haji Kholil Ridwan sebelum ucapan seterusnya dari ahli parlimen Komisi Delapan, DPPRI yang bangga berbicara dalam bahasa Indonesia yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh pegawai LPPOM-MUI. Menurut beliau, dalam proses memperkasakan Sistem Jaminan Halal (Halal Assurance System – HAS), pihak DPRRI bersama pemerintah telah membentangkan draf undang-undang jaminan produk Halal dan sedang giat diperbahaskan di Parlimen. Dalam perbahasan tersebut, 2 perkara yang menjadi bagan kritikal perundangan iaitu :
1. Institusi
yang bertanggungjawab – sama ada Department Agama atau Badan Layani Umum
(Public)
2. Pengalaman
luas dan lama MUI dalam urusan Halal
Setelah menikmati jamuan ringan sehingga 9.45
pagi, acara seterusnya disambung dengan pembentangan dari Pengarah Eksekutif
LPPOM-MUI, Dr Ir Muhamad Nadratuzzaman
Hosen berkenaan Overview of
Halal Certification. Kesemua
pembentangan disampaikan dalam Bahasa Inggeris.
Overview
of MUI Halal Certification:
1. Isu
halal pada akhir 1980an di Indonesia telah membawa kepada penubuhan Lembaga
Pengawasan Makanan, Obat-obatan dan Kosmetika yang keahliannya terdiri daripada
pakar dalam bidang sains terutama
Sains Makanan, Kimia, Biokimia, Biologi, Fizik dan Veterinar. Kepakaran mereka telah dibimbing ahli agama Majlis Ulama Indonesia dalam ilmu syariah,
dakwah, ilmu Quran dan Hadis.
2. Terma-terma dalam proses pensijilan
Halal termasuk Sijil Halal, auditor dalaman Halal, audit halal Assurance system
(HAS), Fatwa, ahli majlis fatwa dan auditor LPPOM MUI.
3. Tujuan
utama sistem HAS adalah maqashid syariah, dalam memastikan umat Islam khususnya di
Indonesia mendapat bahan yang Halal, dan memastikan pemproses bertanggungjawab
terhadap Halal, bukan hanya pada masa tertentu tetapi memastikan produk dan
pemprosesan adalah Halal sepanjang masa.
Pengisian seterusnya ialah penyampaian sijil
HAS kepada pemproses dan pihak industri yang baru memperolehi sijil HAS MUI
sebelum diteruskan dengan pembentangan Introduction
of Halal Assurance System yang merangkumi kepentingan HAS, Polisi Halal,
definisi HAS, principal dan elemen HAS daripada Ir. Lukmanul Hakim (pegawai LPPOM-MU).
- Halal Assurance System (HAS) adalah sistem pengurusan untuk memastikan status keHalalan produk yang telah mendapat sijil Halal terus dijaga berdasarkan syarat-syarat LPPOM MUI.
- Bagi syarikat yang belum mendapat sijil Halal MUI, 2 dokumen HAS yang perlu dihantar : Dokumen pertama ialah Manual HAS yang merangkumi Polisi Halal, Organisasi Pengurusan Halal dan skop pelaksanaan HAS. Dokumen kedua ialah Senarai bahan mentah yang telah ditandatangani oleh pengurusan syarikat dan disahkan oleh LPPOM MUI.
- Bagi syarikat yang telah melalui pengauditan dan memperbaharui sijil Halal MUI, 2 dokumen HAS juga yang perlu dihantar : Dokumen pertama ialah Manual HAS dan laporan pelaksanaan HAS. Dokumen kedua ialah Senarai bahan mentah yang telah ditandatangani oleh pengurusan syarikat dan disahkan oleh LPPOM MUI.
- Kitaran HAS bermula perancangan, pelaksanaan, pantauan dan penilaian dan akhir sekali tinadakan pembetulan.
- Prinsip HAS ialah kejujuran, amanah, sistematik, disosialisasikan, libatkan pengurusan tertinggi, komitmen pengurusan, pengagihan kuasa, keupayaan penjejakan semula, tepat dan spesifik.
Acara sebelah petang bermula pada pukul 1.10
petang setelah mengambil makan tengah hari dan solat. Pengisian ketiga dibentangkan oleh Dr. Ir. Khaswar Syamsu (pegawai
LPPOM-MU) berkenaan Guidance for Setting
Up : Halal Policy, Halal Management Organization, SOP, Technical
Reference. Kemudian, Ir. Hendra Utama (pegawai LPPOM-MU)
menyambung pembentangan Guidance for Setting Up merangkumi Administration and
Documentation System termasuklah Internal/External Communication, Training and
Socialization, Internal Halal Audit, Management Review sehingga latihan
berakhir pada pukul 3.30 petang.
- Manual HAS melibatkan kawalan dokumen, pengenalan, HAS dan appendices.
- Kawalan dokumen merangkumi isi kandungan, halaman kelulusan, senarai pengagihan manual dan senarai perubahan.
- Pengenalan merangkumi Profil syarikat, Objektif pelaksanaan dan skop pelaksanaan.
- HAS melibatkan 13 komponen utama termasuklah Polisi Halal, Garis panduan Halal, Organisasi Pengurusan Halal, SOP, Rujukan Teknikal, sistem pentadbiran, sistem dokumentasi, pensosialan, latihan, komunikasi dalaman dan luaran, audit dalaman, langkah pembetulan dan Review pengurusan.
- Appendices mempunyai 8 komponen iaitu Garis panduan Halal, Pengenalpastian Titik kawalan kritis bahan haram, senarai bahan mentah, senarai pemprosesan, SOP, senarai bahan mentah yang telah diluluskan oleh LPPOM MUI, bahan untuk audit dalaman dan borang untuk laporan berkala.
Selepas itu, para peserta dibawa melawat ke
Istana Presiden dan Taman Botani yang ditaja oleh Gabenor Kota Bogor sehingga
pukul 5.30 petang. Pada pukul 7.30
petang, kami dijemput untuk menikmati makan malam di dewan makan, Pusat
Konvensyen Antarabangsa IPB.
Hari 3
Kami bertolak ke Pusat Konvensyen
Antarabangsa IPB seawal 8.00 pagi untuk sesi latihan hari yang kedua. Sementara program bermula pada pukul 8.30
pagi, kami telah mengambil kesempatan untuk beramah mesra dengan lebih ramai
pegawai-pegawai LPPOM-MUI dan beberapa peserta lain. Dari pukul 8.30 pagi sehingga 10.30 pagi, topik
perbincangan latihan ialah Raw Material
Knowledge yang dibentangkan oleh Ir
Hj.Muti Arintawati dan Ir. Hj. Wida Listyawati (pegawai LPPOM-MU). Setelah tamat pembentangan pertama untuk hari
kedua pada pukul 10.00, para peserta dijemput untuk menikmati jamuan ringan
sebelum slot yang seterusnya pada pukul 10.30 pagi. Pengisian yang seterusnya disampaikan oleh Dr. Hj. Mulyorini (pegawai LPPOM-MU)
berkenaan Identification of critical
control points and setting up approved raw materials list (matrix) sehingga
pukul 12.00 tengah hari.
Sempat juga kami selama ini ke Pasar Anyar
(Pasar Baru), lebih kurang 3km dari IPB. Berada di pasar ini, mengenangkan ambo
semacam berada di Pasar MPKB, Rantau Panjang ataupun Pengkalan Kubur. Tipsnya,
kena bawa ‘orang tempatan’ kerana pada saat penjual mendengar ‘bahasa luar’, maka harga pun meningkat dari biasa.
Alhamdulillah, kami bersyukur di temani ibu Osmena, pegawai LPPOM-MUI.
Kesempatan yang ada, ambo amabil kesempatan belikan beberapa tudung dan juga
kain telekung untuk ma,, adik-adik dan juga bakal isteri (sekarang dah
jadi isteri yang sah). Juga baju batik untuk abah. Telekung yang popular pada masa itu semestinya Telekung ‘Manahora’, selain
Telekung ‘Kris Dayanti’.
Slot untuk sesi petang bermula 1.00 petang
dengan tajuk Assessment of Halal
Assurance System Implementation yang dibentangkan oleh Ir. Muslich (pegawai LPPOM-MU).
Pengisian yang terakhir dimuatkan dengan perkongsian pengalaman dari syarikat Mead Johnson dalam pelaksanaan Halal Assurance
System (HAS) di tempat perusahaan mereka di Filipina.
Latihan berakhir pada pukul 4.30 petang
dengan setelah dijalankan ujian penilaian terhadap peserta oleh pihak LPPOM
MUI, ucapan penangguhan dari Pengarah Eksekutif LPPOM-MUI, Dr Ir Muhamad Nadratuzzaman Hosen dan sesi bergambar.
Moga-moga semua mendapat manfaat, diberkati Allah S.W.T. dan menjadi bekalan kebaikan di akhirat kelak.
Abdullah Abas ~ Pencinta Halal
Perunding berdaftar/ Ahli Professional MIFT
Tutor Keselamatan Makanan diiktiraf HABC
Facebook : inspirasi Halal
nota :
1 Dalam pembahagian pentadbiran, Indonesia terdiri daripada Wilayah
(Provinsi), yang diketuai oleh seorang Gabenor. Wilayah masing-masing dibahagi kepada kabupaten dan kota. Ketika ini
Indonesia mempunyai 33 wilayah.
2 Kabupaten merupakan sejenis daerah di Indonesia yang diketuai oleh seorang kepala daerah yang
digelarkan bupati. Kabupaten, bersama-sama dengan kota merupakan
pecahan daripada provinsi.
3 Kecamatan adalah sebuah
pembahagian pentadbiran negara Indonesia di bawah Daerah Tingkat II. Sebuah kecamatan diterajui oleh
seorang camat dan dipecah kepada beberapa kelurahan. Dalam bahasa Inggeris kata kecamatan seringkali
diterjemahkan kepada sub-district.
4 Dalam konteks autonomi daerah di Indonesia, Kelurahan adalah unit pemerintahan yang terkecil dalam hierarki pentadbiran kabupaten atau kota. Walaupun setaraf dengan desa, ia memilik kuasa yang lebih terhad kerana desa bukanlah bawahan kecamatan dan justera ini, tidak merupakan sebahagian hierarki pentadbiran kabupaten atau kota. Dalam perkembangannya, sebuah desa boleh ditingkatkan statusnya menjadi sebuah kelurahan.
5 Sungai
4 Dalam konteks autonomi daerah di Indonesia, Kelurahan adalah unit pemerintahan yang terkecil dalam hierarki pentadbiran kabupaten atau kota. Walaupun setaraf dengan desa, ia memilik kuasa yang lebih terhad kerana desa bukanlah bawahan kecamatan dan justera ini, tidak merupakan sebahagian hierarki pentadbiran kabupaten atau kota. Dalam perkembangannya, sebuah desa boleh ditingkatkan statusnya menjadi sebuah kelurahan.
5 Sungai
Sumber :
7. Laporan latihan International Training on Halal Assurance System- “Shifted
Paradigm on Halal Certification” (27-29 Julai 2009)
Comments
Post a Comment