Keselamatan Makanan : Gerakan Kesedaran yang Kian Bangkit
Bismillah
Alhamdulillah, beberapa bulan yang lepas, ambo telah diundang oleh Agensi Nuklear Malaysia sebagai fasilitator dalam Sesi 1 Seminar Keselamatan Makanan di Hotel Cititel, Kuala Lumpur, mewakili MIFT. Tidak lengkap kiranya jika ambo tidak berkongsikan bersama nukilan ambo berkenaan tema tajuk sesi 1 iaitu berkenaan Sistem Jaminan Keselamatan Makanan seperti GMP dan HACCP. Didoakan bermanfaat untuk semua.
Seminar
Keselamatan Makanan 2013
Nuklear Malaysia
Julai 3, 2013
Pengenalan
Industri makanan menyedari
bahawa Keselamatan Makanan terlibat dalam rantaian makanan daripada pengeluaran
kepada penggunaan, dari ladang ke garpu/ meja makan (from farm-to- fork/ table). Makanan boleh tercemar pada mana-mana
titik dalam rantaian makanan dan pencemaran tersebut berisiko boleh menjejaskan
kesihatan pengguna.
Sebagaimana takrifan
Codex Alimentarius, Keselamatan Makanan adalah suatu jaminan bahawa makanan
tidak akan menyebabkan bahaya kepada pengguna apabila ia disediakan dan / atau
dimakan mengikut kegunaannya. Sesuatu makanan yang selamat mestilah bebas daripada
bahaya kepada kesihatan, berdasarkan kategori seperti berikut:
i. Bahaya Biologi
(bakteria patogenik, virus, parasit, cacing, dan lain-lain)
ii. Bahaya kimia
(racun semula jadi, bahan kimia pertanian, pencemaran alam sekitar, bahan
tambahan makanan, dan lain-lain)
iii. Bahaya Fizikal
(batu, serpihan logam, shards tulang, dan lain-lain). [1]
Di Malaysia selain
daripada pihak berkuasa, PKS yang terlibat dalam perusahaan makanan mempunyai
peranan penting dalam melindungi kesihatan awam dengan menghasilkan makanan
yang terbaik dan selamat untuk pengguna. Pengguna di Malaysia membelanjakan
hampir 35 peratus (%) daripada pendapatan mereka untuk makanan dan yang paling
penting 40 hingga 50% daripada keperluan mereka untuk makanan yang diproses
yang diperolehi daripada sektor PKS makanan. Penggunaan produk-produk makanan
yang mudah seperti 'mudah untuk memasak' dan 'sedia untuk makan' yang biasanya
dihasilkan oleh makanan PKS adalah satu tren yang semakin meningkat di kalangan
rakyat Malaysia. Senario ini akan terus
meningkatkan permintaan makanan dan kepentingan kawalan keselamatan makanan di
dalam sektor ini. Walau bagaimanapun, terdapat bukti bahawa pembangunan
produk telah tidak diberi perhatian yang sewajarnya oleh PKS makanan,
terutamanya dari segi kualiti dan keselamatan produk mereka [3].
Kebanyakan makanan
PKS di negara ini masih tidak dapat memenuhi syarat-syarat keselamatan makanan
dalam menghasilkan produk makanan yang selamat. Sebagai contoh dengan masih
mengamalkan cara tradisional pengeluaran (yang tidak sesuai dan tidak bermutu,
menghasilkan produk dengan kualiti yang rendah dan tidak dapat diterima dengan jangka
hayat yang pendek kerana kekurangan pemahaman tentang kawalan kualiti dan
keselamatan makanan yang betul di kalangan pengusaha dan pekerja) berbanding
teknologi canggih. Terdapat laporan bahawa amalan kebersihan dan prosedur garis
pengeluaran makanan yang betul sering diabaikan oleh beberapa pengusaha PKS
makanan. Selain itu, bekalan dan kecukupan bahan-bahan mentah adalah sentiasa
tidak konsisten dan seterusnya telah menyebabkan keracunan makanan. Sebilangan PKS
makanan telah menghasilkan makanan yang tidak berkualiti pada harga yang rendah
yang boleh menjadi berbahaya untuk kegunaan manusia.
Kementerian Kesihatan
Malaysia (KKM) selaku badan autoriti dalam melindungi kesihatan pengguna,
menyedari masalah-masalah yang berlaku dan telah memperkenalkan dan mempromosikan
Sistem Jaminan Keselamatan Makanan seperti skim pensijilan HACCP (yang telah
diterima pakai sejak 1995), kemudian GMP (sejak 2006) dan yang terbaru adalah
MeSTI yang diklancaran pada awal tahun ini, sebagai pendekatan dan kaedah yang
paling berkesan bagi mengenal pasti, menilai dan mengawal bahaya untuk
memastikan hanya makanan yang selamat diambil oleh pengguna. Sejak HACCP diperkenalkan, banyak syarikat makanan yang
besar telah melihat ianya sebagai batu loncatan untuk meningkatkan daya saing
produk makanan mereka dalam kedua-dua pasaran domestik dan antarabangsa. Hasil
daripada pelaksanaan HACCP, kadar penolakan (reject) eksport makanan laut tempatan merosot sebanyak 64% atau RM
31.6 juta di antara 1997 dan 2000. Secara umum, kadar penolakan makanan yang
diproses untuk eksport telah dikurangkan sebanyak 50%. Walau bagaimanapun,
laporan daripada Kementerian Kesihatan menyatakan bahawa keberkesanan HACCP
atau GMP sebagai kawalan keselamatan makanan tidak diberi perhatian yang serius
di kalangan PKS makanan berbanding dengan syarikat-syarikat pembuatan makanan
yang besar, mungkin kerana HACCP tidak wajib dilaksanakan di negara ini,
menyebabkan kebanyakan PKS makanan khususnya tidak mengambil langkah-langkah
serius untuk melaksanakan sistem ini. Ini juga mungkin disebabkan oleh
kekurangan pengetahuan dan sumber. Pada masa yang sama, PKS makanan juga perlu
membiayai kos infrastruktur yang tinggi, perundingan, latihan, pengauditan dan keperluan
peningkatan proses untuk memenuhi keperluan pra-syarat atau GMP. Tambahan pula,
kesedaran pengguna masih rendah. Kebanyakan
PKS makanan mengambil mudah kepentingan sistem HACCP dan hanya melihat HACCP
sebagai beban yang tidak perlu bagi mereka [3].
Penyelidikan oleh
Herath dan Hensen (2010) di Ontario Kanada, melalui kajian literatur dan temuduga
analisis yang mendalam, satu siri 20 halangan yang berpotensi untuk pelaksanaan
HACCP telah disenaraikan di mana responden diarahkan untuk mempertimbangkan pengalaman
mereka sendiri, dalam kes kilang yang telah melaksanakan HACCP, dan / atau
persepsi terhadap masalah yang mungkin dihadapi bagi kilang yang belum
melaksanakan HACCP. Secaraecara keseluruhan, halangan yang paling penting bagi
pelaksanaan HACCP dikaitkan dengan kewangan, iaitu, kekangan belanjawan dalaman,
masalah mendapatkan pembiayaan luar, dan keutamaan diberikan kepada pelaburan
lain [5].
Pada tahun 1999,
Jabatan Pertanian Filipina diberikan tugasan menjalankan kajian mengenai Daya
Saing Global Produk makanan Filipina. Salah satu daripada 7 bahagian kajian
adalah Kajian sistem Kualiti Produk yang menilai pematuhan makanan Filipina
terhadap piawaian global keselamatan dan kualiti. Kajian menunjukkan bahawa
penahanan di destinasi produk dihantar adalah satu sebab utama daya saing yang rendah
bagi produk Makanan Filipina. Produk ditahan bagi sebab-sebab berikut: kehadiran
najis dan penguraiannya, proses yang tidak betul untuk makanan asid yang
rendah, pelanggaran pelabelan, bahan tambahan yang tidakdiisytiharkan, penggunaan
bahan tambahan yang dilarang, gagal memenuhi piawaian mikrobiologi dan kehadiran
bahaya kimia.
Oleh kerana
kebanyakan daripada sebab-sebab penahanan yang disenaraikan adalah berkaitan
dengan amalan penilangan oleh pemproses, satu pemerhatian di lapangan telah
dilakukan untuk menilai tahap pematuhan
kepada GMP. Beberapa pemerhatian adalah seperti berikut: susun atur yang
lemah dan kekurangan kemudahan seperti lantai, longkang, siling, tandas,
kemudahan mencuci tangan, loker pekerja dan ruang tamu, reka bentuk rekabentuk
peralatan yang rendah seperti perkakasan retort, penceluran dan pempasturan,
pengisar, dan lain-lain , amalan kebersihan diri (pakaian yang tidak sesuai /
kotor, penggunaan barang kemas, protokol membasuh tangan tidak diikuti (tiada
sabun, tidak sanitizer), tidak menggunakan sarung tangan apabila mengendalikan makanan
sedia untuk dimakan, merokok dan makan di kawasan kerja, penggunaan penutup
rambut yang tidak sempurna dan pakaian kotor), amalan selepas penuaian (penggunaan
bakul rotan dan karung digunakan sebagai bekas ikan, penyejukbekuan yang tidak
mencukupi untuk ikan dan daging, penggunaan bakul sehingga 50 kg untuk
buah-buahan dan sayur-sayuran, pengendalian buah-buahan dan sayur-sayuran
secara kasar, buah-buahan dan sayur-sayuran diletakkan di atas tanah dan penggunaan
bahan tambahan terlarang), amalan pemprosesan, penggunaan bahan tambahan yang diharamkan,
proses haba yang tidak mencukupi untuk makanan asid rendah / banyak penyediaan
makanan etnik Filipina seperti kacang manis dan bahan-bahan lain untuk
Halo-Halo, ketiadaan termometer, bahan pembungkusan yang tidak sesuai dan kekurangan
tanda-tanda keselamatan makanan seperti cara membasuh tangan untuk mengingatkan
pekerja [1].
Pada 8 hingga 18
April 2008 yang lalu, Pejabat Makanan dan Veterinar Eropah (FVO) telah berada
di Malaysia bagi menjalankan misi untuk
menilai kawalan kesihatan awam dan haiwan dan syarat-syarat pengeluaran produk
perikanan, ikan hidup, telur ikan dan gamet yang bertujuan untuk eksport ke Negara
Kesatuan Eropah (EU) (DG (Sanco) / 2008-7679 - MR - AKHIR). Satu laporan telah
diterbitkan bagi hasil misi pemeriksaan oleh FVO ini dan objektif misi itu
ialah untuk mengesahkan sejauh mana jaminan yang dikemukakan kepada Suruhanjaya
perkhidmatan berikutan misi DG (Sanco) / 7549/2005 telah dilaksanakan oleh MY
Pihak Berkuasa yang Kompeten (CA), untuk menilai struktur dan
peruntukan-peruntukan yang membolehkan CA menandatangani pengakusaksian
kesihatan dalam Keputusan Suruhanjaya 2003/858/EC, (keperluan untuk import ikan
hidup) dan 2006/656/EC (import bertujuan untuk ikan hiasan) dan menilai semula
sama ada kawalan rasmi yang dilaksanakan oleh CA mampu menjamin keadaan
pengeluaran PRODUK IKAN di Malaysia untuk tujuan eksport ke Kesatuan Eropah
(EU) sekurang-kurangnya setara dengan keperluan Komuniti EU yang berkenaan.
Antara penemuan utama - 5.1 Perundangan, 5.3 Kawalan Rasmi Dan 5.6 Lawatan oleh
Pasukan Misi (MT).
Sebahagian senario hasil lawatan tersebut juga telah dinukilkan di sini ~ http://halalsharing.blogspot.my/2009/02/eksport-makanan-laut-ke-eropah-sinar.html
Di bawah fasal
5.3.2.1.6 kelulusan dan pengawasan pertubuhan menyatakan bahawa Kelulusan
pertubuhan oleh KKM adalah berdasarkan penilaian yang dijalankan oleh juruaudit
bertauliah dari dua badan-badan separa kerajaan dan bebas. Sebelum Oktober
2007, kelulusan telah diberikan atas
dasar audit Amalan Pengilangan Baik (GMP) dan HACCP Malaysia. Dari bulan
Oktober 2007, juruaudit dikehendaki untuk menilai kilang terhadap kriteria
Komuniti, menggunakan senarai semak tertentu. Berikutan penilaian ini,
kelulusan telah diberikan oleh Kementerian Kesihatan di peringkat pusat. KKM di
peringkat Negeri Kementerian melakukan penyeliaan berterusan berikutnya
menggunakan senarais emak Komuniti yang sama berdasarkan bersama-sama dengan audit
enam bulan GMP dan HACCP.
Semasa lawatan tapak, pasukan Misi (MT)
berkata senarai semak baru ini telah digunakan hanya baru-baru ini (sejak 20
Oktober 2007) dan masih terdapat beberapa pertubuhan/ kilang yang masih tidak menggunakannya
lagi. Secara umumnya, senarai / laporan yang
lengkap tidak menggambarkan kekurangan yang serius / kekurangan ditemui oleh MT
semasa lawatan di pertubuhan yang berbeza ini. Tambahan pula, tiada
tindakan susulan terhadap kesalahan yang ditemui oleh CA yang mencukupi, tiada
tarikh akhir bagi meneyelesaikan pembetulan kesalahan dan masih terdapat beberapa
kesalahan yang dikenal pasti oleh CA masih di pertubuhan/ kilang semasa lawatan
oleh MT.
Selain itu, penyeliaan
dan pementauan terhadap pertubuhan dilakukan juga oleh Pejabat Kesihatan Daerah
namun menggunakan model senarai-semak
berdasarkan piawaian kebangsaan yang tidak mengikuti piwaian Komuniti EU. Penggredan (rating) yang diberikan kepada
pertubuhan merupakan salah satu elemen yang digunakan untuk mengeluarkan sijil
kesihatan eksport.
MT mendapati terdapat
kesalahan yang serius mengenai
kelulusan / penyenaraian dan penyeliaan sebuah pertubuhan semasa lawatan
tersebut, seperti berikut:
• Pertubuhan
ini telah disenaraikan dalam senarai pertubuhan yang diluluskan EU selama
bertahun-tahun tanpa secara rasmi diluluskan oleh CA, kerana kekurangan HACCP;
• Tiada
laporan telah disediakan dan pertubuhan tidak pernah diperiksa mengikut
keperluan EU pada peringkat negeri;
• Baru-baru
ini, pertubuhan tersebut telah mengeksport pada tahun 2007 (71 tan) dan 2008
dengan kebenaran daripada CA di peringkat Pusat;
• Di
samping itu, pertubuhan tersebut telah
didapati melakukan kesalahan utama berhubung dengan susun atur, struktur,
penyelenggaraan, kebersihan operasi dan rantaian sejuk untuk produk segar dan
beku (Peraturan (EC) No 852/2004, Annex II dan Peraturan (EC) No 853/2004 ,
Lampiran III, Bahagian VIII). Daripada sembilan pertubuhan dikunjungi oleh MT,
enam menunjukkan banyak kesalahan yang serius (lihat 5.6.8) [2].
5.6.8 Pertubuhan -
Salah satu kilang ais yang membekalkan ais kepada kapal-kapal nelayan
membekalkan produk ikan kepada pertubuhan yang dibenarkan EU didapati tidak
mematuhi keperluan EU dengan keadaan yang sangat penyelenggaraan dan kebersihan
operasi yang sangat lemah (Peraturan (EC) No 852/2004, Annex I). Tiada analisis
pemeriksaan terhadap ais dijalankan.
Mengenai sembilan
pertubuhan melawat :
• 1
pertubuhan secara umumnya mematuhi keperluan EU (Peraturan (EC) No 852/2004,
Annex II dan Peraturan (EC) No 853/2004, Lampiran III, Bahagian VIII) dengan kesalahan
kecil. Walau bagaimanapun, pertubuhan ini mengeksport 85-90% daripada
pengeluaran kepada negara bukan EU;
• 2
pertubuhan dianggap sebahagiannya tidak mematuhi keperluan EU (Peraturan (EC)
No 852/2004, Annex II dan Peraturan (EC) No 853/2004, Lampiran III, Bahagian
VIII) dengan kesalahann yang boleh diperbetulkan dengan mudah;
• 6
pertubuhan dianggap sebagai tidak mematuhi keperluan EU dengan banyak kesalahan yang teruk melibatkan
susun atur, struktur, peralatan, penyelenggaraan, kebersihan operasi, rangkaian
sejuk, HACCP / rekod, ketiadaan pemeriksaan sendiri dan masalah kebolehkesanan
(Peraturan (EC ) No 852/2004, Annex II dan Peraturan (EC) No 853/2004, Lampiran
III, Bahagian VIII).
Daripada enam
pertubuhan, MT telah melawat salah satu pertubuhan yang terlibat dalam lapan
Sistem Isyarat Segera untuk Makanan dan Makanan Haiwan (RASFF) untuk histamin
pada tahun 2007. Didapati bahawa pertubuhan ini hanya membungkus produk ikan
kering, ikan bilis, tenggiri dan udang, yang diimport dari negara-negara bukan
EU dan dari seumber yang tidak diluluskan oleh EU. Tidak ada tindakan yang diambil oleh CA;
ujian yang dijalankan hanyalah analisis pemeriksaan sendiri untuk histamin yang
tidak berdasarkan keperluan Komuniti EU. Pertubuhan ini masih tersenarai pada
masa lawatan.
MT mendapati bahawa kebanyakan kesalahan besar pertubuhan yang
dilawati ialah berkaitan dengan penyelenggaraan rantaian sejuk segar dan beku
produk ikan, contohnya sehingga 10°C untuk penerimaan produk ikan segar
berbanding suhu ais lebur dan sehingga -10°C bagi produk ikan sejuk beku (di kedai-kedai sejuk) dan bukannya -18°C
(Peraturan (EC) No 853/2004, Annex III, Bahagian VIII).
Secara umum, kesalahan
yang terdapat pada tahap yang berbeza dalam pertubuhan adalah seperti berikut
(bukan pematuhan dengan Peraturan (EC) No 852/2004, Lampiran II, Bab I, dan
Peraturan (EC) No 853/2004, Lampiran III, Bahagian VIII) :
• Susun
atur (tidak sesuai): operasi yang dijalankan di kawasan-kawasan luar yang tidak
menghalang pencemaran, mengubah bilik di kawasan luar dan tidak tertutup;
potensi pencemaran silang daripada bahan yang bukan berkenaan;
• Struktur:
pintu / tingkap yang menghadap ke kawasan-kawasan di luar tidak menghalang perosak
/ debu; lantai, dinding dan siling rosak,;
• Peralatan:
penyelenggaraan penyejukbeku yang lemah; penyejukbeku tidak mempunyai kapasiti penyejukbekuan
yang mencukupi; ketiadaan peranti rakaman suhu di gudang penyimpanan produk
sejuk beku; penyelenggaraan peralatan pembuatan ais yang lemah dan keadaan
kebersihan yang tidak mencukupi; ketiadaan atau kekurangan besen mencuci tangan
di bilik pemprosesan;
• Penyelenggaraan:
kehadiran peralatan yang rosak dan berkarat seperti dulang pembekuan dan
peralatan logam lain; struktur dan bingkai yang berkarat;
• Kebersihan
diri daripada operasi: penyimpanan produk perikanan yang disediakan di dalam
campuran air dan ais; sisa kupasan udang dan pembersihan cephalopods dalam air bertakung di dalam bekas kecil; pemeluwapan
air di siling bilik pemprosesan; pengumpulan air di lantai. Bilik pemprosesan, bilik
persalinan dan penyimpanan bahan-bahan pembungkusan yang tidak bersih,; ais
tidak bersih; kehadiran serangga dan cicak di dalam bilik pemprosesan;
• Tiada
sistem kebolehkesanan di tempat (Peraturan (EC) No 853/2004, Lampiran II).
• HACCP
/ Pemeriksaan-Sendiri: Plan HACCP (diluluskan oleh CA) dengan had kritikal
untuk suhu penerimaan produk ikan segar sehingga 10°C; ketiadaan analisis Pemeriksaan-Sendiri
mengenai produk ikan, air dan ais mengikut keperluan Komuniti (Perkara 5
Peraturan (EC) No 852/2004); ketiadaan / rekod yang tidak boleh dipercayai bagi
operasi penyejukbekuan [2].
5.1.2 Kesihatan Awam
- Piawaian / undang-undang pada masa ini yang digunakan untuk kawalan produk
ikan bagi tujuan eksport ke EU adalah sama seperti yang dinyatakan dalam
laporan misi sebelum ini, iaitu undang-undang makanan yang terdiri daripada
Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985 yang juga termasuk
keperluan untuk air minuman dan bahan cemar dalam makanan. Seperti yang telah
dinyatakan dalam laporan yang lepas, dan dalam kes eksport produk ikan ke EU,
undang-undang ini adalah tidak sama dan tidak memasukkan sebahagian besar
daripada keperluan undang-undang EU, walaupun keperluan tambahan pentadbiran
dan / atau peruntukan perlu dimasukkan sejak misi sebelumnya. Satu daripada tiga kekurangan yang ketara
adalah tiada undang-undang tertentu (atau mana-mana piawaian yang lain) adalah
untuk memastikan bahawa pengeluaran utama (ladang, kapal-kapal nelayan) dan
tapak pendaratan membekalkan produk ikan ke pertubuhan di EU mengeksport
pertubuhan perlu mematuhi keperluan Komuniti, dan keperluan utama semasa bagi
pertubuhan yang dibenarkan untuk mengeksport ke EU adalah pelaksanaan Plan Analisis
Bahaya Titik Kawalan Kritikal (HACCP). MT telah dimaklumkan bahawa undang-undang
baru, Peraturan Kebersihan Makanan, kini sedang dirangka untuk menangani semua
perkara di atas [2].
Kesimpulan
Masalah Keselamatan
Makanan industri makanan boleh berlaku pada mana-mana peringkat rantaian
makanan dan pada mana-mana langkah-langkah semasa pemprosesan produk. Kebanyakan masalah keselamatan makanan adalah
dalam keupayaan syarikat-syarikat individu untuk menyelesaikan seperti yang
ditunjukkan oleh contoh-contoh yang dilakukan oleh syarikat-syarikat lain.
Penyelesaian jangka panjang kepada masalah-masalah lain memerlukan persepakatan
atau kerjasama dengan pihak lain dalam industri, dengan persatuan industri, pertubuhan
akademik dan institusi penyelidikan, perunding swasta dan pastinya dengan
agensi-agensi kawal selia kerajaan dan pasaran atau pelanggan produk.
Dengan melaksanakan
HACCP dengan gabungan pra-syarat HACCP (GMP) dan metodologi HACCP dalam
prosedur operasi standard syarikat (SOP) seperti yang terkandung dalam Manual Operasi
bertulis, banyak masalah yang boleh dikawal. Semua syarikat perlu berusaha
untuk menjadikan aktiviti dokumentasi sebagai sebahagian daripada budaya
syarikat. [1]
Pelaksanaan
sistem ini mungkin terlalu mahal untuk PKS makanan, tetapi manfaat jangka
panjang terbukti membolehkan mereka untuk bersaing dan menonjolkan nama mereka
dalam pasaran tempatan dan antarabangsa yang sengit, serta membuat yang terbaik
untuk mewujudkan sumber keuntungan yang
besar.
Pihak berkuasa perlu mengambil penyelesaian proaktif untuk membantu sektor ini,
kerana kedua-dua pihak akan dapat menikmati manfaat ekonomi. Kerajaan juga
perlu mempertimbangkan menawarkan lebih banyak pemberian, subsidi atau pinjaman
mudah kepada PKS makanan dalam meringankan beban kewangan mereka dalam
meningkatkan kemudahan dan infrastruktur. Agensi berkaitan perlu memastikan
bahawa maklumat mengenai geran dapat dicapai oleh setiap PKS makanan di negara
ini, kerana terdapat sebahagian daripada mereka mungkin tidak sedar perkara
itu. Selain itu, sebagai alternatif, pengeluar makanan kecil-kecilan juga boleh
bergabung untuk mewujudkan sebuah syarikat besar melalui konsep kerjasama, dan
seterusnya syarikat itu boleh melabur dalam HACCP dengan struktur fizikal yang
lebih baik [3].
Pada masa yang sama, pihak
pengguna perlulah benar-benar peka terhadap isu-isu keselamatan makanan dalam
mencegah produk yang tidak mencapai piawaian keselamatan daripada memasuki
pasaran, sekali gus memaksa PKS untuk melaksanakan Sistem Keselematan Makanan
seperti HACCP. Akhirnya, pengurusan kualiti
dan keselamatan makanan secara beransur-ansur menjadi teras mana-mana
perniagaan makanan, dengan itu PKS makanan perlu mengikut kadar yang sama
dan melaksanakan HACCP sebagai langkah berjaga-jaga untuk keperluan masa depan
yang tidak dijangka dalam usaha untuk terus hidup dalam perniagaan. Akibatnya,
PKS produk makanan Malaysia bukan sahaja akan diterima di pasaran tempatan,
tetapi juga akan diiktiraf di peringkat antarabangsa. Oleh itu, adalah suatu
yang tidak mustahil untuk mengisytiharkan bahawa pelaksanaan HACCP atau GMP
dalam sektor PKS makanan sebagai alat untuk jaminan keselamatan makanan yang
benar-benar berbaloi [3].
Salam 2014 yang penuh optimis dan kejayaan :-)
Abdullah Abas ~ Pencinta Halal
Trainer Pengendali Makanan KKM
Ahli Professional MIFT
Facebook : inspirasi Halal
Email : progenfadhli@gmail.com
Nota
1. Pengurusan
keselamatan makanan: Aktiviti penyelarasan untuk mengarahkan atau mengawal
keselamatan makanan. Pencapaian matlamat keselamatan makanan perniagaan dengan
cara yang cekap dan berkesan melalui perancangan, penyusunan sumber manusia,
menyusunayur, mengarah dan mengawal sumber-sumber organisasi
2. sistem pengurusan keselamatan
Makanan: Semua prosedur, amalan dan prosedur operasi yang didokumenkan di mana
mempengaruhi keselamatan makanan. Sebaik-baiknya yang terdiri daripada 3 tahap
- dasar, amalan dan rekod. Sistem hendaklah berdasarkan Program Prasyarat / GMP
dan HACCP, untuk perniagaan yang lebih kecil atau kurang maju mereka boleh
berdasarkan prinsip-prinsip HACCP atau amalan kebersihan yang baik sahaja,
contohnya MeSTI di Malaysia [4]
3. Kebaikan HACCP:
• Fokus kepada kaedah
pencegahan
• berasaskan
saintifik
• Sesuai di sepanjang
rantaian bekalan makanan
• diterima
antarabangsa
• Meningkatkan
perjanjian pengiktirafan bersama (mutual
recognition)
• Menggalakkan
perkongsian tanggungjawab
• Memenuhi keperluan
domestik dan antarabangsa
Rujukan
[1] Libia
L. Chavez, 2006. Food Safety Problems
From Industrial Point Of View : Philippine
Perspective. Foresights On Food Safety, International Food Safety
Seminar on 24 April 2006 at Seoul, Korea. An EU-ASEM collaboration. Sponsored
by Netherlands Ministry of Agriculture, Nature and Food Quality RIKILT (The
Institute of Food Safety)
[2] Directorate F - Food
and Veterinary Office. 2008 Final Report of A Mission Carried Out In Malaysia
from 08 to 18 April 2008 In Order To Evaluate The Public And Animal Health
Controls And The Conditions Of Production Of Fishery Products, Live Fish, Their
Eggs And Gametes Intended For Export To The European Union (EU) (DG(SANCO)/
2008-7679 - MR – FINAL). European
Commission Health & Consumers Directorate-General
[3] Muhammad Izzat Zulkifly, Mohd
Salehuddin Mohd Zahari, Mohd Hairi Jalis & Zulhan Othman. 2010. An
Investigative Study into the Hazard Analysis of Critical Control Point (HACCP)
Implementation in Small and Medium-sized Food manufacturing Enterprises (SMEs).
Institute of Interdisciplinary Business Research. Journal of Tourism, Hospitality and
Culinary Arts, UPENA
[4] Griffith, C.J., Livesey, K.M. & Clayton, D. 2010. The
Assessment of Food Safety Culture. British
Food Journal 112(4): 439-456
[5] Herath.D &
Henson.S. 2010. Barriers to HACCP Implementation: Evidence From the Food
Processing Sector in Ontario, Canada. Agribusiness,
Vol. 26 (2): 265–279
JTG Hospitality & Casino Tulsa - KTM Hub
ReplyDeleteJTG Hospitality & Casino 이천 출장안마 Tulsa. This 5-star resort offers all 양주 출장마사지 you could 당진 출장마사지 possibly 광명 출장마사지 want in 구미 출장샵 one of the best-resort in the Southeast.